Det är verkligen tajt mellan plats nummer två och ett. Men på plats nummer två har jag slutligen valt att placera Hallberg-Rassy 36. Hallberg-Rassy 36 har varit min drömbåt sedan jag såg den för första gången i början av 1990-talet. Jag skickade efter broschyrer och studerade dem noga. Tyckte redan då att linjerna på båten var vackra. MK II som kom 1994 gjorde linjerna mer moderna och ännu vackrare.
Hallberg-Rassy beskriver båten på deras hemsida med orden TILLRÄCKLIGT LITEN OCH SAMTIDIGT TILLRÄCKLIGT STOR ATT TA DIG VART SOM HELST NÄR SOM HELST. Den beskrivningen verkar passa bra in på båten. Men det skulle även kunna passa in på den båt jag letar efter.
Det skulle verkligen vara roligt att få testa en båt med mittsittbrunn. Fördelen med båten är att den trots 36 fot ändå bara går 1,70 djupt. Tror att storsegel på 36 kvm tillsammans med en något mindre försegel skulle gå bra att hantera ensam. Man har storskotet nära till hands, och jag bedömer att genuavinscharna sitter inom räckhåll för rorsman. Det skulle säkert vara en utmaning att lägga till själv på många ställen, men man får då välja var man lägger till.
Mittsittbrunn ger ju lite annorlunda förutsättningar för layouten både invändigt och utvändigt. Ett bra placerat kök, bra navigationsbord. Lite negativt att toaletten hamnar längre fram i båten. Man får en härlig akterkabin och en bra kabin i fören och möjlighet att bädda i salongen. Utvändigt för man en något mindre sittbrunn, men i stället möjlighet till ett akterdäck med härliga ”Gin & Tonics chairs”.
Seglingsegenskaperna passar också för mitt ändamål med segling. Stabil med behaglig gång, kanske lite trögare i lätta vindar.
Varför den hamnar som nummer två och inte som nummer ett på listan är att den fortfarande är en ganska stor och tung båt att sköta själv. Storleken på seglen är på gränsen och båten väger säkert dryga 8 ton. Det är nog nödvändigt med bogpropeller och kanske även ankarspel i aktern och man ska lägga till ensam med stäven mot bryggor i gästhamnen. Självklart spelar även priset in i placeringen, Hallberg-Rassy 36 verkar ligga väldigt högt i pris och ofta med originalmotor och original teakdäck. Jämför man med några år äldre annonser, verkar priserna ha gått upp under 2021/22.